Kuva: Shutterstock

Koetko ilmastoahdistusta? Sietokyvyn kasvattaminen voi purkaa tukalaa tilaa

15.01.2020 15:45 - Milena Raappana

Ilmastoahdistuksen kokeminen on kasvanut viime vuosina. Asiantuntija neuvoo kuusi keinoa, joilla olotilaa voi helpottaa.

Ilmastoahdistus eli krooninen pelko ympäristön tuhosta on kasvanut viime vuosina ja noussut esiin niin kahvipöytäkeskusteluissa kuin uutisotsikoissa. Suuret luonnonkatastrofit kuten Australian maastopalot ja Amazonin sademetsän palaminen poroksi ruokkivat ympäristötietoisten ahdistusta ja saavat tuntemaan itsensä avuttomaksi luonnon turmion edessä. 

Ella Australia haastatteli psykologi Ash Kingiä, joka antoi kuusi neuvoa, miten helpottaa ilmastoahdistusta. 

Tuo itsesi takaisin nykyhetkeen

Jos sosiaalisessa mediassa näkyvät kuvat ja videot ympäristön raunioitumisesta ahdistavat, King neuvoo keskittymään nykyhetkeen.  

- Tuo mieleesi viisi asiaa, jotka näet fyysisessä tilassa ympärilläsi, neljä asiaa, jotka voit kuulla, kolme, jotka voit tuntea, kaksi, jotka voit haistaa ja yhden, jonka voit maistaa, King sanoo. 

Sulje laitteet ja tee jotain, mikä saa sinut tuntemaan itsesi maadoitetuksi

Loputon uutisvirta puhelimen tai tietokoneen ruudulta voi tuntua uuvuttavalta ja ylivoimaiselta. Vaikka laitteiden sulkeminen saattaa tuntua "asian paikoilulta", King sanoo sen olevan myös hyväksi mielenterveydelle. 

- Monet uutislähteet ja mediat käyttävät musertavaa, pelonsekaista kieltä koukuttaakseen lisää lukijoita ja synnyttääkseen sitoutuneisuutta ja vaikka onkin tärkeää pysyä ajantasalla, on myös tärkeää ottaa etäisyyttä 24/7 tulevalta huonojen uutisten pommitukselta, King kuvailee. 

Hän neuvoo etsimään aktiviteetin, joka saa keskittymään tähän hetkeen ja tuntemaan mielen ja kehon maadoitetuksi. 

- Oli se sitten kävelyä luonnossa, meditaatiota, liikuntaa, syvähengittelyä, kokkuasta ja tietoista musiikin kuuntelua, tee siitä osa päivittäistä rutiinisia. 

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

Pidä hyvää huolta itsestäsi

Ilmastoahdistuksen kohdalla itsestään huolehtimisella ei tarkoiteta kasvonaamioiden tai jalkahoidon tekemistä. Sen sijaan King ehdottaa sietokyvyn kasvattamista huolehtimalla itsestä siten, että sinulla on turvattu ja rohkea suhde maailman ja sen tulevien ongelmien kanssa. 

- Suurimmaksi osaksi ilmastopelo tulee pelostamme, miten selviämme muutoksen tai tuhon edessä, hän kuvailee. 

Kingin mukaan pelon voittamiseksi onkin hyvä rakentaa vahva suhde itsetietoisuuteen, joka kykenee selviytymään elämän tuomista esteistä. 

- Itsestään huolehtiminen on yksi tapa alkaa rakentaa sietokykyä. Kiinnitä huomiota, mitä kehosi ja mielesi tarvitsee oli se sitten lepoa, ruokaa, vettä, liikettä. Ole kiltti itsellesi ja huomaa, kuinka tärkeää on ottaa aikaa akkujen lataamiseen ja tarpeiden yhdistämiseen.

Opi tuntemaan itsesi

Kingin mielestä sietokyvyn kasvattamisen lisäksi olisi hyvä oppia tuntemaan itsensä tunteiden ja ajatuksien tasolla. 

- Kiinnitä huomiota, miten reagoit tietyissä tilanteissa tai milloin tietyt ajatukset ja tunteet nousevat pintaan. 

- Kehitä objektiivisempi ja uteliaampi suhde ajatuksiisi, tunteisiisi ja käyttäytymiseesi ja kysy itseltäsi, mistä ne voisivat tulla ja millainen vaikutus niillä on käytökseesi ja päätöksentekoosi. 

King neuvoo kokeilemaan esimerkiksi päiväkirjan kirjoittamista tai kääntymään ohjatun terapian pariin.

Jos päivitys ei näy, voit katsoa sen täältä.

Keskity merkityksellisiin suhteisiin

Tärkeiden ja merkityksellisten suhteiden kasvattaminen on Kingin mukaan yksi tapa kasvattaa sietokykyä. Hän muistuttaa, että kaikki ihmiset ovat ilmaston tilanteen kanssa samassa veneessä.

- Ajan tekeminen suhteiden kehittämiseen ja ruokkimiseen auttaa meitä kasvamaan, mutta myös auttaa muita tuntemaan itsensä nähdyiksi ja kuulluiksi. Keskustele aidosti ja rehellisesti muiden kanssa. Ole kärsivällinen ja huomioiva kuuntelija. Opettele olemaan rohkea ja haavoittuvainen läheisten kanssa, King kuvailee. 

Ole muutos, jonka haluat nähdä maailmassa

Pienien muutosten tekeminen yksilölliseen elämäämme ei vain auta ympäristöä, vaan parantaa myös kognitiivisia kykyjämme ja mielenterveyttämme. 

Elle Australian uutisessa neuvotaan muun muassa käyttämään julkisia kulkuneuvoja tai siirtymään paikasta toiseen kävellen tai pyörällä. Lisäksi lihan ja maitotuotteiden vähentäminen ja puhtaampien energiavaihtoehtojen harkitseminen auttavat luontoa. 

Arkielämässä näkyvien muutosten lisäksi muista sanoilla on merkitystä. Jos ympäristöasiat ovat sydämen asia, niistä kannattaa keskustella, mutta myös osallistua esimerkiksi vapaaehtoistyöhön tai lahjoittaa rahaa hyväntekeväisyyteen. 

Lue myös: Haluatko vähentää omaa ilmastokuormaasi? 3 tehokasta ilmastotekoa kotona

Lue myös: Julkkismiehet hehkuttavat Greta Thunbergia ja jakavat yhteiskuvia: "Hän on aikamme johtaja"

Lähde: Elle Australia

Uusimmat