Kuva: Shutterstock

Mitä tapahtuu, jos kahvin juontia vähentää yhteen kuppiin päivässä? Asiantuntija vastaa

16.11.2019 11:15 - Milena Raappana

Kahvin juonnin vähentäminen saattaa auttaa muun muassa virtsaamisongelmiin ja parantaa ruuansulatusta.

Monen suomalaisen aamuun lukeutuu useampi kuppi kahvia. Se, mikä on sopiva määrä, riippuu ihmisestä, mutta vuonna 2018 julkaistun Critical Reviews In Food Science & Nutrition -tutkimuksen mukaan päivittäin rajapyykki kofeiinin nauttimisessa menee aikuisella ihmisellä 400 milligrammassa. Tämä tarkoittaa noin neljää kuppia kahvia. 

Vaikka neljä kahvikupposta onkin suositeltu raja, kahvin juonnin vähentämisellä yhteen kuppiin on Bustle-sivuston haastattelemien asiantuntijoiden mukaan vaikutuksia terveyteen ja yleiseen hyvinvointiin. 

- Tietyn tasoista skeptismiä kuitenkin tarvitaan, kun tutkitaan väittämiä kahvin riskeistä ja hyödyistä. Kofeiinin lisäksi kahvissa on monia kemikaaleja, jotka voivat vaikuttaa kehoon, sanoo lääkäri David Cutler

Lääkäri Anita Skariahin mukaan jotkut ovat herkempiä kofeiinin vaikutuksille ja myös maidolla ja sokerilla on vaikutusta siihen, miten kahvin vähentäminen onnistuu. 

Kahvin juonnin vähentämisen vaikutuksista ei siis voida antaa tarkkoja lupauksia. Alta voi kuitenkin lukea seitsemän hyvää pointtia, mitä saattaa tapahtua, kun useammasta kahvikupposesta siirtyy juomaan vain yhden kupillisen. 

Saatat kokea vieroitusoireita

Lääkäri Skariahin mukaan paljon kahvia juoneet voivat kehittää riippuvuuden kahviin ja kylmiltään lopettaminen voi aiheuttaa vieroitusoireita, kuten päänsärkyä, väsymystä, keskittymisvaikeuksia, tyytymättömyyttä ja uneliaisuutta. 

- Vieroitusoireiden poistumiseen menee noin kahdesta yhdeksään päivää, Skariah sanoo. 

Saattaa auttaa virtsaamisongelmiin

Kahvilla näyttäisi olevan vaikutuksia virtsaamiseen eli toisin sanoen, mitä enemmän kahvia juo, sitä enemmän ravaa vessassa. Kun vieroitusoireet poistuvat, pitäisi vessakäyntien määränkin laskea. 

Saattaa auttaa ruunsulatusta

Lääkäri Cutlerin mukaan paljon kahvia juovat saattavat kärsiä närästyksestä, mutta tutkijat eivät ole löytäneet vielä selkeää yhteyttä näiden kahden asian välillä. Kahvin juonnin vähentämisestä voi kuitenkin olla apua. 

Saattaa muuttaa suolistosi mikrobistoa

Tutkijat ovat vasta selvittämässä kahvin vaikutuksia suolistomme mikrobistoon, joka koostuu erilaisista bakteereista ja elävistä soluista, jotka auttavat ruokaamme sulamaan ja suojaavat meitä sairauksilta. 

Vuonna 2019 julkistetusta tutkimuksesta selvisi, että rottien suoliston mikrobisto muuttui ja ne ulostivat enemmän, kun niille annettiin kahvia. Tutkimuksesta ei kuitenkaan pystytty sanomaan, oliko syynä kofeiini vai joku muu. 

Lääkäri Cutlerin mukaan kahvi kuitenkin voi tehdä suolisto-ongelmista pahempia. Myös vuoden 2016 tutkimus näyttää, että kofeiini lisää naisten riskiä sairastua paksusuolen syöpään. 

Unen laatusi saattaa parantua

- Kofeiinin metaboliitit säilyvät pitkään kehossa ennen kuin vaikutus lakkaa, mikä saattaa vaikeuttaa nukahtamista, sanoo lääkäri Skariah. 

Kofeiinin stimuloivat vaikutukset saattavat helpottaa aamulla heräämistä, mutta pitäytyminen yhdessä kupissa saattaa helpottaa kehoa nukahtamaan iltaisin. Moni suosittelee, ettei kahvia juotaisi enää klo 14 jälkeen, jotta yöunen laatu ei kärsisi. 

Saatat huomata eron mielialassasi

- Kahvin kulutuksen vähentäminen saattaa vähentää ahdistusta. Et välttämättä edes ole tajunnut, että kofeiini on syylllinen, lääkäri Skariah kertoo. 

Vuoden 2015 tutkimus, johon osallistui 3000 teini-ikäistä, totesi, että korkealla kofeiinin kulutuksella on yhteys stressiin, ahdistukseen ja masennukseen. Myös Coffee in Health & Disease Prevention -kirjasta selviää, että ahdistusoireista kärsivät ihmiset ovat alttiimpia kofeiinin vaikutuksille. 

Aiheesta kannattaa keskustella oman terapeutin tai lääkärin kanssa, jos kokee kahvilla olevan vaikutuksia mielenterveyteen ja oireisiin. 

Voit silti saada kahvin hyvät vaikutukset

- Pienempi riski sairastua diabetekseen, aivoinfarktiin ja tiettyihin syöpiin liitetään kahvin juontiin, sanoo Cutler. 

Kontrolloidulla kahvin juonnilla voi suojata itseään MS-taudilta, paksusuolen tulehdukselta ja muilta autoimmuunisairauksilta. 

Cutler sanookin, että pienellä määrällä kahvia on terveysvaikutuksia, kun taas suuri määrä nostaa riskejä.

Lue myös: Kuinka monta kuppia kahvia on turvallista juoda päivässä? Asiantuntija vastaa

Lue myös: Joitko liikaa kahvia? 3 keinoa, jotka helpottavat oloa nopeasti

Lähde: Bustle

Uusimmat