Kuva: Shutterstock

Sitkeä syysflunssa? Asiantuntijat vinkkaavat parhaimmat ruoka-aineet, jotka lisätä lautaselle

03.10.2019 11:15 - Emmi Moilanen

Esimerkiksi pähkinät ja siemenet ovat erinomainen sinkin lähde.

Tiedetään, että inkivääri helpottaa tehokkaasti flunssaista oloa esimerkiksi juomaan haudutettuna tai teessä. On olemassa myös muutamia muita ruoka-aineita, joita flunssaisen kannattaa lisätä ruokavalioonsa.

Prevention-sivusto haastatteli ravitsemuksen asiantuntijoita, jotka listasivat parhaimmat ruokavaliotärpit flunssakautta silmällä pitäen. Kokosimme parhaimmat vinkit alle.

Täytetyt perunat

- Useat eivät hoksaa ajatella, että perunat sisältävät runsaasti C-vitamiinia. Vitamiini on tärkeä ravintoaine paranemisen kannalta, ravitsemusterapeutti Bonnie Taub-Dix kertoo.

Hän vinkkaa myös, että perunan lisukkeeksi sopivat salaatit sekä esimerkiksi raejuusto proteiinin lähteeksi.

Vihreä tee ja hunaja

Kuuma tee lämmittää mukavasti kipeää kurkkua, mutta se sisältää myös runsaasti kehoa helliviä ravintoaineita.

- Yksi niistä on kversetiini, joka tukee vastustuskyvyn toimintaa, ruokakirjailija Ryan D. Andrews kertoo.

Voit myös maustaa teen hunajalla.

- Hunajan antibakteeriset ominaisuudet voivat auttaa flunssan ja kuumeen nitistämisessä.

Pähkinät ja siemenet

- Pähkinät ja siemenet sisältävät paljon E-vitamiinia ja sinkkiä. Nämä kaksi ovat tärkeitä vastustuskyvyn toiminnan kannalta, Anderws muistuttaa.

Kipeänä ollessasi kokeile siis lisätä aterioille esimerkiksi cashew-pähkinöitä, hampunsiemeniä, manteleita, pellavan tai kurpitsan siemeniä.

Sitrushedelmät

Lime, sitruuna ja appelsiinit sisältävät paljon C-vitamiinia, joka auttaa kehoa taistelussa flunssaa vastaan. Preventionin artikkelissa kerrotaan tutkimuksesta, joka selvitti, että vaikka kyseinen vitamiini ei ehkäise flunssaa, se voi kuitenkin lyhentää taudin kestoa.

Herneet ja pavut

Hernekasvit ovat täynnä sinkkiä, joka hyvinvoinnin asiantuntija Elena Villanuevan mukaan voi jopa auttaa lievittämään flunssan oireita. Hän vinkkaa, että kipeänä kannattaa suosia myös kikherneitä, linssejä ja papuja. Ne sisältävät myös runsaasti kuituja, ja pitävät olon pitkään kylläisenä.

Lue myös: Pientä flunssaa, mutta et osaa päättää, voitko treenata vai et - yksinkertainen sääntö auttaa sinua

Lue myös: Iskikö syysflunssa? Helli kroppa kuntoon 7 vinkin avulla

Lue myös: Nokkela apukeino estää nuhan puhkeamisen lennon jälkeen

Lähde: Prevention

Uusimmat