Kuva: Shutterstock

Stressiä ja ahdistusta? Lievitä tukalaa oloa ravitsemusneuvojan helpoilla vinkeillä

17.09.2019 13:15 - Emmi Moilanen

Runsas sokerin kulutus ja B-vitamiinien puute voivat altistaa ahdistukselle.

Kirjoitimme aiemmin siitä, kuinka taltutat tunnesyömisen ja hillitset napostelunhimoa väsyneenä sekä stressaantuneena. Pääset lukemaan artikkelin tästä.

Nyt Pure Wow -sivusto on selvittänyt, kuinka voit kokeilla lievittää stressiä ja ahdistuneisuutta nimenomaan ruokavalion avulla. Tiedetään, että esimerkiksi kofeiinin saannin rajoittaminen voi laskea myös ahdistuksen tunteiden määrää.

Ravitsemuksen asiantuntija Erica Hornung kertoi julkaisulle, millaisia muita seikkoja stressaantuneen olisi tärkeää ottaa huomioon ruokavaliossaan.

Vähennä sokerin määrää

Puire Wow:n artikkelissa kerrotaan, että runsas sokerin kulutus voi altistaa niin kutsutulle sokeripiikille, joka joidenkin ihmisten kohdalla saattaa oireilla paniikkikohtauksen tavoin. Sokeri myös pakottaa elimistöä kuluttamaan sen energiavarastoja, jonka takia olo voi tuntua vetämättömältä pian herkkujen nautiskelun jälkeen.

Hornung vinkkaa, että sokeria tulisi korvata terveellisillä hiilihydraateilla ja proteiinipitoisilla välipaloilla.

Suosi ruokia, jotka sisältävät runsaasti antioksidantteja

Esimerkiksi tummat marjat, saksanpähkinät, hedelmät ja pavut sisältävät runsaasti antioksidantteja. The Annals of General Psychiatryssä julkaistu tutkimus osoitti, että ahdistuneisuus saattaa olla yhteydessä kehon mataliin antioksidanttitasoihin.

Varmista, että saat riittävästi omega-3-rasvahappoja

Pähkinät, siemenet ja kala ovat erinomaisia omega-3-rasvahappojen lähteitä. Tutkijat eivät ole vielä saaneet täyttä varmuutta siitä, minkä takia kyseinen rasvahappo tuntuu lievittävän ahdistuneisuuden oireita. He kuitenkin arvelevat, että rasvahapot kulkeutuvat helposti aivoihin ja reagoivat mieltä säätelevien molekyylien sekä välittäjäaineiden kanssa.

Huolehdi probioottien saannista

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet vatsan alueen bakteeritasapainon olevan yhteydessä masentuneisuuden ja ahdistuksen tunteisiin. Tämä johtuu siitä, että ruuansulatusjärjestelmästä lähtee viestejä myös hermojärjestelmäämme.

Ruokavaliosta saatavat hyvät bakteerit voivatkin lievittää ahdistusta ja hellivät myös aivojen toimintaa. Probiootteja saat ravintolisän lisäksi myös jugurtista, kombuchasta ja kefiiristä.

Kiinnitä tarkempaa huomiota B-vitamiinien saantiin

Kyseinen vitamiini hellii aineenvaihduntaa, vaikuttaa hermojärjestelmän toimintaan ja voi vaikuttaa myös siihen, kuinka voimakkaasti tunnet stressiä.

Esimerkiksi B6-vitamiinin puutos altistaa ärsyyntyneisyydelle, unettomuudelle ja alakuloisuudelle. B5-vitamiinin puute puolestaan voi nostaa verenpainetta, joka altistaa stressille. Huolehdi siis, että ruokavaliosi sisältää B-vitamiineja ja lisää aterioillesi sitrushedelmiä sekä vihanneksia.

Lue myös: Karista stressi ja keskittymisvaikeudet joogalla: Jo 6 yksinkertaista liikettä riittää

Lue myös: Milloin stressi on vaarassa muuttua ahdistuneisuudeksi? Tunnista vakavat hälytysmerkit

Lue myös: Lievitä närästyksen oireita syömällä – 7 ruoka-ainetta, jotka hellivät ruuansulatuksen toimintaa

Lähde: Pure Wow

Uusimmat