Kuva: Shutterstock

Ruuat, joiden syömistä tulisi välttää kivuliaiden kuukautisten aikana - saatat pahentaa oireita tietämättäsi

09.08.2019 13:15 - Emmi Moilanen

Myös suuret annoskoot ja ähky saattavat voimistaa kuukautiskipuja ja -kramppeja.

Tiedetään, että esimerkiksi runsas kofeiinin kulutus voi pahentaa kuukautiskipuja. Lisäksi alkoholilla saattaa olla kramppeja voimistava vaikutus joidenkin naisten kohdalla. Bustle kokosi asiantuntijoiden avulla yhteen myös ne ruuat, jotka tiedetysti pahentavat oireita kuukautisten aikana.

Suomensimme yleisimmät ruuat sekä ruokailuun liittyvät haitalliset tottumukset alle.

Pitkälle prosessoidut ruuat

Pitkälle prosessoidut ja runsaasti lisäaineita sisältävät ruuat voivat pahentaa joillakin naisilla kuukautiskipuja.

- Keho on herkässä tilassa kuukautisten aikaan, hyvinvoinnin asiantuntija Michelle Barton muistuttaa.

Barton lisää myös, ettei kivuliaiden kuukautisten aikana ole hyvä idea ravita kehoa ruuilla, joiden sisällöstä et ole täysin varma.

- Keho käy jo hieman ylikierroksilla, joten on parempi säästää sitä ylimääräiseltä rasitukselta, hän seltitää.

Suuret annokset

Suuret ateriakoot voivat aiheuttaa sen, että syömme itsemme jopa huomaamatta ähkyyn. Barton selittää, että epämukava olo johtuu vatsalaukun venymisestä, jolloin myös ympärillä oleviin sisäelimiin kohdistuu hieman enemmän painetta.

Tämä puolestaan saattaa aiheuttaa sen, että kuukautiskivut ja -krampit voimistuvat.

Rasvainen ruoka

Vaikka rasvaiset herkut tuntuisivat houkuttelevalta ajatukselta kuukautisten aikaan, kivut saattavat voimistua, kun keho yrittää sulattaa ja prosessoida raskaita ruokia.

Maitotuotteet

HuffPostin mukaan maitotuotteiden sisältämä rasvahappo, arakidonihappo, voi myös lisätä kuukautiskipuja. Jos huomaat yhteyden voimakkaiden kuukautiskipujen ja maitotuotteiden syömisen välillä, kokeile kaura- manteli- tai soijapohjaisia tuotteita sen sijaan.

Muista myös:

Älä kasvata nälkää liian suureksi

Kuukautisten aikana on erityisen tärkeää muistaa säännöllinen ateriarytmi, jotta kurniva nälkä ei lisää vatsan alueen kipuja.

- Syö säännöllisesti pieniä ja ravintorikkaita aterioita pitkin päivää, pysyt kylläisenä, jolloin myös kivut voivat olla lievempinä, Barton muistuttaa.

Lue myös: Miksi rintoja särkee vaikka kyse ei ole PMS-oireista? Asiantuntijat listasivat arkipäiväiset syyt

Lue myös: Naiset ällistyivät miesten tietämättömyydestä kuukautisia kohtaan - some täyttyi tarinoista

Lue myös: Muuttuiko kuukautiskierto epäsäännölliseksi? 3 seikkaa, jotka kierto voi paljastaa terveydestäsi

Lähde: Bustle

Uusimmat