Kuva: Shutterstock

Haittaako oma epävarmuutesi seksielämää? Asiantuntijat kertovat, kuinka ratkaiset ongelman

08.11.2019 20:15 - Emmi Moilanen

Omien epävarmuuksien lisäksi on tärkeää oppia tunnistamaan ne seikat, jotka vahvistavat itsetuntoa.

Seksin harrastaminen on tilanne, jossa ihminen on usein myös hyvin haavoittuvaisessa tilassa. Intiimi läheisyys voikin joskus saada aikaan sen, että oman kehon erilaiset piirteet ahdistavat ja aiheuttavat epävarmuutta petipuuhien aikana.  

Elite Daily -sivusto haastatteli asiantuntijoita ja selvitti, kuinka epävarmuutta omaa kehoa ja seksin harrastamista kohtaan tulisi lähteä ratkomaan. Tärkein avain tähän on avoin keskustelu.

1. Aloita hyvistä puolista

Jos et ole varma, kuinka aloittaisit vaikealta tuntuvan keskustelun, pohjusta asiaa ensin positiivisilla seikoilla.

- Aloita keskustelu kertomalla, mitä asioita ihailet ja arvostat kumppanisi vartalossa. Tämä avaa turvallisen ja avoimen keskusteluyhteyden, joka sallii myös haavoittuvaisuuden näyttämisen, itsevarmuuskouluttaja Trish Blackwell ohjeistaa.

2. Ole avoin

Seksistä puhuessa avoimuus ja rehellisyys ovat avain asemassa rakentavaan keskusteluun.

- Ole täydellisen rehellinen. Kerro ääneen ne asiat, jotka aiheuttavat sinulle epävarmuutta. Hyvä kumppani vakuuttaa, että olet hänen silmissään kaunis, täydellinen ja seksikäs, seksologi Gigi Engle kannustaa.

Engle painottaa lisäksi, että kumppanille on hyvä kertoa myös niistä asioista, joilla toivoisit hänen tukevan sinua.

3. Opi tunnistamaan mikä auttaa ja mikä satuttaa

- Kerro kumppanille, millaiset kommentit auttavat ja mitkä puolestaan satuttavat. ”Olet niin kuuma,” voi olla toiselle maailman suurin kehu, kun taas toisen se saa itkun partaalle, Jean vinkkaa.

Joku meistä haluaa kuulla olevansa kuuman sijaan ennemminkin seksikäs. Sanojen lisäksi myös sillä voi olla väliä, mistä paikoista kumppani koskettaa; toiset asiat nostattavat itsetuntoa, kun taas joissakin kohdissa kosketus nostaa epävarmuuden pintaan.

4. Puhu asiasta paljon mutta älä seksin aikana

Ota asia mieluummin puheeksi tilanteessa, jossa olosi tuntuu mukavalta ja mahdollisimman itsevarmalta.

- Asiaa ei ole ehkä paras aika tuoda seksin aikana ilmi, jolloin muutenkin olemme haavoittuvaisimmillamme, Jean toteaa.

5. Tee epävarmuuksista puhumisesta normaalia

Terapeutti Cate Mackenzien mukaan on normaalia, että olo tuntuu epävarmalta oman kehon epävarmuuksista jutellessa. Tämä todennäköisesti kuitenkin vahvistaa välejänne kumppanisi kanssa tehokkaasti.

- Näitä juttuja on hyvä normalisoida sillä silloin huomaa, että muillakin on asioita, joista he ovat epävarmoja itsessään.

6. Pohdi, mikä vahvistaa itseluottamustasi

Omien epävarmuuksien läpikäymisen lisäksi on tärkeää pohtia myös sitä, mikä kasvattaa itseluottamustasi. Keskustelu kannattaa myös aloittaa tästä näkökulmasta.

- Näin kumppani tiedostaa heti sen, että asiat, joita hän tekee, kasvattavat itseluottamustasi, Blackwell lisää.

7. Yritä keskittyä enemmän siihen, mitä tunnet

- Yritä keskittyä kehosi tuntemuksiin sen sijaan, että miettisit miltä kroppa näyttää, Jean vinkkaa lopuksi.

Tuntuuko kumppanin iho pehmeältä, entä miltä hän tuoksuu? Keskity siihen, miltä kumppanisi vartalo tuntuu omaasi vasten.

Lue myös: Suomalaiset kertovat, missä julkisilla paikoilla he ovat harrastaneet seksiä - "Meitä kuvattiin"

Lue myös: Pariskunnan seksielämä pelastui yksinkertaisella muutoksella: "Tapa on tullut jäädäkseen"

Lue myös: 6 tilannetta, joilloin seksin harrastamisesta tulisi pidättäytyä

Lähde: Elite Daily

Uusimmat