Kuva: AOP

TikTok koukuttaa käyttäjän ja luo kuplan - yhtiö pyysi anteeksi tummaihoisia syrjivää algoritmia

05.06.2020 19:15 - Roy Kokkonen

Tummaihoiset sisällöntuottajat kokevat huippusuositun TikTokin algoritmin syrjivänä. Palvelu on pyytänyt anteeksi käyttäjiltään.

Videopalvelu TikTok julkaistiin vuonna 2016, jonka jälkeen sen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti. Palvelua käyttää jo yli puoli miljardia ihmistä ympäri maailmaa, ja se on vakiinnuttanut asemansa muiden sosiaalisen median jättien, kuten Facebookin, Instagramin ja Snapchatin rinnalla.

Koronakevät on vain lisännyt palvelun suosiota. Sosiaalisen eristäytymisen myötä erilaiset haasteet valtasivat sosiaalisen median kulovalkean tavoin. TikTokin suosio on jo ennen koronaa perustunut pitkälti helposti toteutettaviin tansseihin ja meemeihin, joten keväinen haastetulva tutustutti TikTokin monelle uudelle käyttäjälle.

Talouslehti Forbesille kirjoittava Jack Rogers esittää, että palvelun suosio perustuu ihmisen evoluutioon. Nauraminen, tanssiminen ja laulaminen ovat jo alkuajoista lähtien auttaneet ihmisiä vahvistamaan yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kuvaamalla hauskan tanssivideon pääsee mukaan jopa satojen tuhansien samanlaisen videon tehneiden joukkoon.

Nopealla katsauksella palvelun sisältö on lähes yksinomaan humoristista. Toisin kuin esimerkiksi Twitterissä, negatiivinen ja riidanhaluinen sisältö loistaa poissaolollaan. 

TikTokia on myös erittäin helppo käyttää. Lataamalla sovelluksen pääsee katsomaan videoita. Selaamalla alaspäin näkee lisää sisältöä. Rekisteröitymällä pystyy lisäksi seuraamaan muita käyttäjiä ja tuottamaan omaa sisältöä.

Algoritmi luo kuplan käyttäjän ympärille

Palvelun etusivu, eli "Sinulle", ei perustu käyttäjän seuraamiin tileihin, toisin kuin suurin osa muista palveluista. Sen sijaan TikTokin algoritmi päättelee tykkäyksien ja käyttäjän muun toiminnan perusteella, minkälaisista videoista käyttäjä voisi pitää.

Algoritmi sulkee käyttäjän kuplaan, joka täyttyy samankaltaisesta sisällöstä. Tämän takia sovellus saattaa näyttää täysin erilaiselta eri ihmisille. 

BuzzFeed testasi ilmiötä käytännössä luomalla kaksi uutta tiliä palveluun. Ensimmäisellä käyttäjätilillä tykättiin videoista, jotka käsittelivät Black Lives Matter -mielenosoituksia. Sillä seurattiin myös käyttäjiä, jotka julkaisivat usein aiheesta.

Puolen tunnin selaamisen ja tykkäilemisen jälkeen etusivu oli täynnä mielenosoitusaiheisia videoita.

Toisella käyttäjätilillä tykättiin sisällöstä, joka ei ollut Black Lives Matter -aiheista. Mielenosoitusaiheisia videoita ei tullut pian enää vastaan. 

Berkeleyn yliopiston tukija Marc Faddoul teki samankaltaisen huomion tutkiessaan palvelua. Kun palvelussa alkaa seuraamaan käyttäjää, se ehdottaa lisää käyttäjiä seurattavaksi. Kävi ilmi, että palvelun ehdottamat käyttäjät näyttävät samalta kuin käyttäjä, jota on viimeksi ruvennut seuraamaan. Ihon ja hiusten väriä myöden.

Tummaihoiset sisällöntuottajat kokevat palvelun syrjivänä

Algoritmin luoman kuplan takia monet tummaihoiset käyttäjät ovat tunteneet itsensä syrjityksi palvelussa. Se on johtanut kampanjointiin tummaihoisten sisällöntuottajien huomioimiseksi. 

Toukokuun 19. päivä lukuisat käyttäjät muuttivat profiilikuvansa mustaksi nyrkiksi ja ottivat kantaa tasa-arvoisen kohtelun puolesta. 

TikTokin yhdysvaltojen johtaja Vanessa Pappas ja sisällöntuottajayhteisöstä vastaava Kudzi Chikumbu julkaisivat maanantaina anteeksipyynnön tummaihoiselle yhteisölle TikTokin blogissa.

- Tunnustamme ja pyydämme anteeksi tummaihoisilta sisällöntuottajilta ja yhteisöltä, jotka ovat tunteneet olonsa turvattomaksi, tukahdutetuksi ja jääneen ilman tukea. Emme koskaan halua kenenkään tuntevan niin, Pappas ja Chikumbu kirjoittivat.

Kirjoituksessa kerrottiin, että yhtiö aikoo ryhtyä toimiin, jotta yhtiön tuotteet ja palvelut voivat palvella eri lähtökohdista tulevia ihmisiä paremmin.

Lue myös: Nuori mies listaa TikTok-videolla äitinsä jakamat "säännöt": "Koska olet tummaihoinen..."

Lue myös: Mistä korona-ajan suosituin meemi on peräisin? Jäljet johtavat sekä Venäjälle että Ghanaan

Lähteet: Forbes, BuzzFeed, TikTokin blogi

Uusimmat